Om patientnämnden

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som enligt lag ska finnas i alla landsting/regioner. Du kan kostnadsfritt vända dig till dit med frågor, synpunkter eller klagomål som rör hälso- och sjukvård eller tandvård.

Patientnämnden gör inga egna medicinska bedömningar och tar inte heller ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Syftet är istället att beskriva, informera, reda ut och förklara, och på så sätt bidra till att patienter och vårdgivare förstår varandra bättre.

Eftersom det finns flera myndigheter att vända sig till för klagomål mot hälso- och sjukvården kan det vara bra att först rådgöra med patientnämnden om vad som är lämpligt i det enskilda fallet. Det gäller också frågor om ekonomisk ersättning.

 

Patientnämnden besvarar frågor som rör i stort sett all offentligt finansierad hälso- och sjukvård;

  • landstingets hälso- och sjukvård,
  • kommunernas hälso- och sjukvård i särskilda boenden,
  • privata vårdgivare som har avtal med landstinget eller en kommun,
  • handikapp- och habiliteringsverksamhet
  • Folktandvården och den tandvård som landstinget finansierar.
  • privata tandhygienister och tandvård utförd hos Distriktstandvården samt tandläkarkedjan Aqua Dental.

 

Av patientnämnden kan du till exempel få hjälp med

  • information som du behöver för att kunna ta tillvara dina intressen i hälso- och sjukvården
  • kontakter med vårdpersonal
  • att hitta till rätt myndighet
  • att rapportera iakttagelser och avvikelser till vårdgivare och vårdenheter.