Anmälan enligt lex Sarah
Om ett missförhållande varit allvarligt eller om det funnits en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande inom verksamheter som bedriver socialtjänst, där även SiS och LSS ingår, ska detta anmälas till IVO.
Enligt bestämmelserna om lex Sarah i socialtjänstlagen (2001:453), SoL och lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS ska
- anställda, uppdragstagare m.fl. genast rapportera missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden till den som bedriver verksamheten
- den som bedriver verksamheten avhjälpa, undanröja och utreda det rapporterade utan dröjsmål
- den som bedriver verksamheten, om det visar sig att missförhållandet eller de påtagliga risken för missförhållande är allvarligt, snarast anmäla det till IVO.
Anställda, uppdragstagare m.fl. rapporterar till den som bedriver verksamheten
Den som fullgör uppgifter i verksamheter enligt ovan ska rapportera missförhållanden och påtagliga risker för missförhållanden till den som bedriver verksamheten. Den som bedriver verksamheten ska informera sina anställda om rapporteringsskyldigheten.
Den som bedriver verksamheten avhjälper, undanröjer, utreder, dokumenterar och bedömer om en anmälan till IVO ska göras
När den som bedriver verksamheten tar emot en rapport om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande ska det rapporterade avhjälpas eller undanröjas, utredas och dokumenteras. Om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande är allvarligt, ska den som bedriver verksamheten snarast anmäla det till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Anmälan skickas via vår e-tjänst eller per post till registrator vid den regionala avdelningen (inom IVO) där händelsen inträffat.
Här ser du våra regionala tillsynsavdelningar >>
IVO:s ansvar
IVO:s ansvar när det gäller anmälningar enligt lex Sarah är att granska huvudmannens utredning och vid behov begära kompletterande uppgifter. Om IVO bedömer att utredningen följer gällande bestämmelser och att åtgärder har vidtagits för att förhindra att liknande allvarligt missförhållande eller påtaglig risk för allvarligt missförhållande inträffar igen, avslutar IVO ärendet. I annat fall tar IVO ställning till om fortsatt granskning ska ske.
Privatpersoner som vill lämna synpunkter eller klaga på omsorgen
Enskilda privatpersoner, anhöriga och allmänheten kan inte göra en lex Sarahanmälan till IVO. I stället kan man lämna synpunkter eller ett klagomål:
Information om hur man som enskild kan lämna synpunkter eller klagomål hittar du här.
För dig som är barn eller ungdom och bor i familjehem, särskilda ungdomshem, HVB-hem eller i ett LSS-boende och har klagomål eller frågor kan kontakta någon av IVO:s barnhandläggare på telefonnummer 020-120 06 06. Mer information hittar du här.