Ej verkställda beslut enligt SoL och LSS
Personer i behov av vård och omsorg har lagstadgad rätt att få den hjälp och det stöd de behöver från kommunen. Socialnämnden, eller motsvarande i en kommun är skyldig att rapportera till IVO om en beviljad insats inte verkställts inom tre månader.
E-tjänsten för ej verkställda beslut är igång
Välkommen att rapportera ej verkställda beslut via e-tjänsten. Om det uppstår problem kontakta ejverkstalldabeslut@ivo.se.
Rapportera beslut som inte verkställts inom tre månader
Nämnden är skyldig att rapportera till IVO om beviljat bistånd enligt 4 kap. 1 § SoL och insatser enligt 9 § LSS inte har verkställts tre månader efter beslut. Nämnden ska även rapportera om en insats har avbrutits och inte verkställts på nytt inom tre månader.
Detta ska nämnden rapportera till IVO via e-tjänst:
- en individrapport för varje gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader.
- en individrapport för varje avbruten verkställighet som inte verkställts på nytt inom tre månader.
Nämnden ska fortsätta att rapportera ett ej verkställt beslut tills beslutet är verkställt eller avslutat av annan anledning, så kallad återrapportering. Nämnden bör omedelbart rapportera när ett beslut har verkställts eller avslutats.
Om IVO bedömer att insatsen inte verkställts inom skälig tid kan myndigheten ansöka om utdömande av en särskild avgift hos förvaltningsrätten.
Rapporteringsperioder
Rapporteringsperioderna för ej verkställda beslut under 2021 är:
- 1–31 januari 2021
- 1–30 april 2021
- 1 juli–31 augusti 2021
- 1–31 oktober 2021
- 1–31 januari 2022
Rapportering om verkställighet bör göras oberoende av rapporteringsperioderna. Detsamma gäller ärenden som har avslutats av andra anledningar.