Tandvård
Sveriges befolkning är i allmänhet nöjd med tandvården. Samtidigt finns det problem både när det gäller patientsäkerhet och ekonomisk brottslighet inom tandvårdsområdet. Felaktiga utbetalningar av det statliga tandvårdsstödet uppskattas till cirka 300 miljoner kronor per år. Det förekommer också organiserad brottslighet som rör det statliga tandvårdsstödet. IVO ser att det ofta finns kopplingar mellan brottslighet och brister i patientsäkerheten inom tandvården. Vi ser också att dokumentation för ekonomisk ersättning prioriteras på bekostnad av dokumentation för patientjournalens innehåll.
Iakttagelser för 2019
Återkommande brister i rotbehandlingar ökar risken för att patienter drabbas av rotspetsinfektioner
IVO har under många år sett brister i hur tandvården utför rotbehandlingar. Det är det tredje vanligaste området i de klagomål som vi har granskat och där vi fattat beslut med kritik (26 procent av kritikbesluten). I samtliga nio anmälningar från IVO till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) under 2019 som gäller grov oskicklighet och där vi har yrkat på återkallelse av tandläkarlegitimationen, förekommer det bristfälligt utförda rotbehandlingar. Vi bedömer att det även kan finnas ett mörkertal av undermåligt utförda rotbehandlingar inom allmäntandvården.
Patienters klagomål om tandvården handlar ofta om brister i återuppbyggnad av förlorad tuggfunktion och estetik (protetik)
Vi ser att tandläkare påbörjar protetikbehandlingar innan de har behandlat och utvärderat de sjukdomar som patienterna har. Protetikbehandlingar är den typ av behandlingar i tandvården som patienter klagar mest på. IVO har identifierat brister som gäller protetikbehandlingar i 32 procent av de klagomål där vi riktade kritik mot vårdgivaren under 2019. Samtliga nio tandläkare som IVO anmälde till HSAN visade också prov på grov oskicklighet när det gäller protetiska behandlingar. Vi bedömer att möjligheten till ekonomiska förtjänster kan förklara en del av bristerna.
Patientjournalerna saknar viktiga och nödvändiga uppgifter
Det är fortfarande vanligt att dokumentationen brister i tandvården. I en särskild genomgång av 50 klagomål där IVO har riktat kritik ser vi brister i journalföring i 64 procent av ärendena. Brister i journalföring finns också i samtliga ärenden som gäller tillsyn av legitimerad personal inom tandvården. Vi bedömer att tandvården prioriterar dokumentation som ligger till grund för ekonomisk ersättning, på bekostnad av dokumentation för patientjournalens innehåll.