Anmäl olämpliga anordnare av personlig assistans
Kommuner och Försäkringskassan är skyldiga att anmäla till IVO om det finns anledning att ifrågasätta lämpligheten hos en aktör som anordnar personlig assistans.
Om en kommun får kännedom om ett företag som kan antas vara olämpligt att bedriva personlig assistans ska kommunen anmäla detta till IVO (15 § p 11 LSS och 110 kap. 42 a § SFB). Läs mer här om IVO:s lämplighetsprövning av ägare och ledning.
Anmälan behöver inte göras på en blankett
Det finns inga särskilda formkrav för hur anmälan ska göras, eller någon specifik blankett från IVO som du ska använda. Det viktigaste är att du beskriver beskrivet så utförligt som möjligt vad anmälan avser. På så sätt kan IVO få kunskap om vad kommunen har gjort för iakttagelser och vilket företag det rör sig som, alternativt vilken enskild brukare som berörs.
Anmälan skickas till
E-post: registrator@ivo.se
Inspektionen för vård och omsorg
Box 45184
104 30 Stockholm
Upplysningstjänst för yrkesverksamma
Kontakta oss om du har frågor, tips eller behöver vägledning i frågor som omfattar IVO:s ansvarsområden. Vi ger svar och vägledning på en övergripande och principiell nivå och uttalar oss inte i enskilda ärenden.
Information som lämnas till upplysningstjänsten dokumenteras och blir till allmänna handlingar som kan begäras ut av bland annat allmänheten och media. Rätten att ta del av allmänna handlingar begränsas genom sekretess. Vill du vara anonym ska du inte uppge ditt namn eller kontaktuppgifter när du kontaktar oss.
Du kan när som helst lämna ett tips via vår tipsfunktion eller ställa en fråga till oss via vårt webbformulär.
Du kan också ringa oss på telefonnummer 010-788 50 00 (knappval #2)
Öppettider måndag – fredag 9.00-12.00.