Ej verkställda beslut enligt SoL och LSS
Socialnämnden eller motsvarande i en kommun ska rapportera till IVO om en beviljad insats om vård eller omsorg till en individ inte har verkställts inom tre månader. I menyn till vänster finns e-tjänst och blanketter som ska användas för rapporteringen.
Ny e-tjänst för inrapportering av ej verkställda beslut från och med 1 april 2022
Revideringen av e-tjänsten är nu klar och ni kan börja rapportera in ej verkställda beslut från och med den 1 april.
VIKTIGT! För att kunna logga in och rapportera i den nya e-tjänsten måste huvudrapportören i din nämnd registrera rätt verksamhetsområde för dig. Hur huvudrapportören gör det framgår här.
Det är många nyheter i e-tjänsten. Hur du ska rapportera in hittar du i manualen
Exempel på nyheter: (Läs alla nyheter här)
• Förändringar i rapporteringen av skyddade personuppgifter
• Fler huvudsakliga skäl och orsaker till att ett beslut inte kan verkställas.
• Ange om även anhörig har ett beslut som inte kan verkställas.
• För beslut inom IFO och FUNK ska inriktning på beslutet väljas.
• Vissa insatser har delats upp i flera alternativ.
• Datum för delvis verkställighet ska anges liksom en beskrivning av hur det har verkställts.
• Datum och beskrivning av kompenserande insats ska anges.
Har du frågor och funderingar, hör av dig till ejverkstalldabeslut@ivo.se
Användarmanual för e-tjänsten
Användarmanual för e-tjänsten för ej verkställda beslut (pdf, öppnas i eget fönster)
Om du har problem att rapportera in via e-tjänsten
Du som har tekniska problem vid inloggning och rapportering via e-tjänsten är välkommen att kontakta oss för att få hjälp: ejverkstalldabeslut@ivo.se
Rapportera beslut som inte verkställts inom tre månader
Nämnden är skyldig att rapportera till IVO om beviljat bistånd enligt 4 kap. 1 § SoL och insatser enligt 9 § LSS inte har verkställts tre månader efter beslut. Nämnden ska även rapportera om en insats har avbrutits och inte verkställts på nytt inom tre månader.
Detta ska nämnden rapportera till IVO via i första hand e-tjänsten:
- en individrapport för varje gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader.
- en individrapport för varje avbruten verkställighet som inte verkställts på nytt inom tre månader.
Nämnden ska fortsätta att rapportera ett ej verkställt beslut tills beslutet är verkställt eller avslutat av annan anledning, så kallad återrapportering. Nämnden bör omedelbart rapportera när ett beslut har verkställts eller avslutats.
Om IVO bedömer att insatsen inte verkställts inom skälig tid kan myndigheten ansöka om utdömande av en särskild avgift hos förvaltningsrätten.
Rapporteringsperioderna för ej verkställda beslut under 2022 är:
- 1 januari – 31 januari 2022
- 1 april – 30 april 2022
- 1 juli – 31 augusti 2022
- 1 oktober – 31 oktober 2022
- 1 januari – 31 januari 2023
Observera att rapportering om verkställighet bör göras oberoende av rapporteringsperioderna. Detsamma gäller ärenden som har avslutats av andra anledningar.
Statistik om ej verkställda beslut
På den här sidan finns statistik om bland annat ärendebalanser och väntetider.