Här kan en kommun ansöka om att flytta över ett ärende till en annan kommun som rör vård eller någon annan åtgärd för en enskild person.
Viktigt att veta!
För att IVO ska kunna pröva ansökan ska beslutet att ansöka hos IVO vara fattat enligt 2 a kap. 11 § socialtjänstlagen (SoL) och av rätt delegat. I ansökningsblanketten framgår vilka bilagor som ska bifogas, bland annat avseende rätt delegat. Använd ansökningsblanketten också när beslutande är behörig nämnd, utskott eller ordförande i nämnden.
Till ansökan ska handlingarna i punktlistan nedan bifogas.
Justerat beslutsprotokoll från behörig nämnd eller utskott, alternativt beslut av ordförande i nämnden. Vid beslut av tjänsteman ska delegationsordning som styrker att tjänstemannen är behörig att ansöka om överflyttning av ärende bifogas.
Kopia av begäran om överflyttning som har skickats till den andra kommunen.
Kopia av den andra kommunens svar på begäran.
Kopia av det beslutsunderlag som nämnd eller utskott har tagit del av (gäller i de fall när ansökningsblanketten inte har utgjort beslutsunderlag för nämnd eller utskott).
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) Box 45184 104 30 Stockholm
Den sökande kommunen kan återkalla ansökan om förhållandena i ärendet har förändrats så att det inte längre är aktuellt med en överflyttning av ärendet.
Gör så här för att återkalla kommunens ansökan om överflyttning:
Kommunen fattar beslut om återkallelse enligt 2 a kap. 11 § socialtjänstlagen (SoL). Av beslutet ska skälet till återkallelsen framgå.
Kommunen skickar beslutet till avdelning mitt på IVO.
Till beslutet ska ett justerat beslutsprotokoll från behörig nämnd eller utskott, alternativt beslut av ordförande i nämnden bifogas. Vid beslut av tjänsteman ska delegationsordning som styrker att tjänstemannen är behörig att fatta beslut om återkallelse bifogas.