Tillstånd för hemtjänst (SoL)
Ansökan om tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Avgift
Avgiften för en ansökan om nytt tillstånd är 77 500 kronor. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med den bekräftelse som IVO kommer att skicka ut när ansökan är mottagen. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ansökan.
Avgiften beslutas av regeringen och framgår av 4 kap. 2 § socialtjänstförordning (2001:937). Beslutet om höjning av avgiften fattades den 28 november 2024 (SFS 2024:1173).
Blankett
Tillstånd för hemtjänst
Under avsnittet Visa mer längst ned i texten får du en beskrivning av vilka typer av ändringar som kräver en ansökan och vilka typer som kräver en anmälan.
Det går att göra flera ändringar i samma ansökan för en verksamhet. Ange diarienummer för det senaste beslutet om beviljat tillstånd. Observera att en ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare.
Avgift för ansökan
Avgift för ansökan om ändringar i tillstånd är 21 000 kronor. Avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med IVO:s bekräftelse på att ansökan har blivit mottagen. När betalningen är genomförd påbörjar IVO handläggningen av ansökningen.
En ändringsansökan per verksamhet
För ändringar som rör flera olika verksamheter ska det göras en ändringsansökan för varje verksamhet. Varje ansökan har en egen avgift.
Ingen avgift för anmälan
Det kostar inget att anmäla mindre ändringar i tillståndet.
Ska du göra en ändring som gäller något annat än det som beskrivs i stycket "Ändring som kräver anmälan om ändring av tillstånd" ska du istället göra anmälan via e-post till registrator@IVO.se.
Ändring som kräver en ansökan
Följande ändringar i tillståndet har en avgift och ska skickas via post till IVO. Dessa ändringar ska göras via ändringsblanketten.
För en verksamhet med målgruppen ”Personer i behov av hemtjänst” ska ansökan om ändring av tillstånd göras vid:
- Ny eller utökad målgrupp
- Nya eller utökade insatser
- Utökning av antalet personer som verksamheten kan vända sig till
För en verksamhet där målgrupp eller inriktning/insatser är specificerade i tillståndet ska ansökan om ändring göras vid:
- Ändring av målgrupp
- Ändring av inriktning/insatser
Ändring som kräver en anmälan
Följande ändringar i tillståndet är avgiftsfria och ska alltid skickas via post till IVO. Dessa ändringar ska göras via ändringsblanketten:
- Utökning av antalet personer som kan få insatser från verksamheten om verksamheten har specificerade målgrupper i sitt befintliga tillstånd.
- Minskning av antalet personer som kan få insatser från verksamheten.
- Minskning av insatser.
- Ändring av verksamhetens namn.
- Ändring av aktörens namn.
- Byte av föreståndare.
Det ska finnas en föreståndare som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller god kvalitet. Personalen, inklusive föreståndaren, ska ha den kompetens som behövs för uppdraget.
För hemtjänst finns inte specifika krav på den verksamhetsansvariges kompetens eller lämplighet. Det räcker med att den aktör som ansöker om tillstånd anmäler till IVO vem som är tänkt att förestå verksamheten (eller en eventuell vikarie för denna).
Ändring som ska skickas via e-post
Följande ändringar i tillståndet är avgiftsfria och ska alltid skickas till IVO via mejl till registrator@ivo.se:
- Om verksamheten tillfälligt ska läggas ner.
- Tillförordnad föreståndare eller tillfällig vikarie (se beskrivning nedan).
Tillfällig vikarie för den som ansvarar för verksamheten
Anmäl tillfällig vikarie för den ordinarie verksamhetsansvariga om den ordinarie verksamhetsansvariga ska vara tjänstledig, föräldraledig eller frånvarande under kortare period (inte mer än ett halvår).
Tillförordnad föreståndare
Namnet på tillförordnad föreståndare ska anmälas till IVO om ordinarie föreståndaren är frånvarande upp till eller under sex månader. Om ordinarie föreståndaren ska vara frånvarande längre än 6 månader ska det i stället göras en ansökan om ändring av tillstånd. Se fliken Ansökan om ändring av tillstånd. Observera att denna information om tillförordnad föreståndare bara gäller om det finns en ordinarie föreståndare.
Om verksamheten bedrivs som entreprenad och avtalet upphör i förtid
Om verksamheten bedrivs som entreprenad och avtalet upphör i förtid ska detta anmälas med en begäran om att tillståndet ska upphöra i förtid. Se mer information under fliken ”Anmäl verksamhet som ska upphöra permanent”.
Sista datum för ett tillstånd står i beslutet om att bevilja tillstånd och i tillståndsbeviset för verksamheten.
Blankett
Ansök om ändring för hemtjänst
I IVO:s riskbaserade tillsyn granskas att privata omsorgsaktörer fortlöpande uppfyller kraven på insikt, lämplighet i övrigt och ekonomiska förutsättningar.
Detta regleras i socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
IVO granskar aktörens ägar- och ledningskrets
IVO granskar en aktörs företrädare, vilket innebär ägare av exempelvis ett bolag (eller ägarbolag)[EP1] , styrelseledamöter och suppleanter, bolagsmän i olika slags handelsbolag eller styrelsen i föreningar av olika slag. En företrädare kan också vara externa firmatecknare och VD.
Aktörens skyldighet att anmäla ändringar i ägar- och ledningskretsen
Aktören är skyldig att anmäla de ändringar som sker i bolagets ägande och företrädarskap till IVO. Anmälan ska göras senast en månad efter förändringen. Till exempel ska nya aktieägare, styrelseledamöter eller bolagsmän anmälas till IVO.
IVO granskar insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar
Insikt kan till exempel innebära att den som bedriver verksamheten har kunskap och kompetens om:
- De regler och föreskrifter som gäller för verksamheten
- Arbetsrätt och arbetsmiljö
- Ekonomiska regelverk
Kunskapen ska finnas samlat inom den personkretsen som IVO granskar. Det krävs alltså inte att varje person som IVO granskar har kunskapen.
Lämplighet innebär att företaget och personerna bakom det är skötsamma och följer regler och lagar. IVO granskar exempelvis aktörens:
- Vilja och förmåga att fullgöra sina skyldigheter mot det allmänna
- Laglydnad i övrigt
Andra omständigheter av betydelse
Tillståndshavaren och varje person som företräder denne ska uppfylla kravet på lämplighet.
Ekonomiska förutsättningar kan till exempel innebära:
- Att företaget ska klara att bära sina kostnader
- Att företaget ska klara av ekonomiska svängningar och inte riskerar att hastigt behöva stänga
Blankett
Anmäl ändringar i ägar- och ledningskretsen
Om verksamheten ska upphöra permanent
Den som har tillstånd att bedriva verksamhet enligt socialtjänstlagen (2001:453), SoL, eller enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ska omedelbart anmäla till Inspektionen för vård och omsorg om verksamheten läggs ner. Den skyldigheten framgår av 4 kap. 5 § socialtjänstförordningen (2001:937) resp. 10 § 2 st förordningen (1993:1090) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Anmälan är avgiftsfri.
Använd även denna blankett om tillståndet ska upphöra för en verksamhet som redan är anmäld som tillfälligt nedlagd eller vilande.
Blanketten ska inte användas vid tillfällig nedläggning av verksamhet eller vilande tillstånd.