Inspektionen för vård och omsorg (IVO) redovisar här uppdraget om att bidra till att utveckla det brottsförebyggande arbetet (Ju2024/02612). IVO ska för det brottsförebyggande arbetet analysera, påbörja genomförande av åtgärder, redogöra för pågående och planerade åtgärder samt bedöma behov av rättsliga hinder och förändringar av myndighetens ansvar.
IVO har i tillämpliga delar utgått från en analysmodell för brottsförebyggande arbete framtagen av Brottsförebyggande rådet (Brå). Rapportens analys av pågående och planerade åtgärder samt beskrivning av några av de hinder i det brottsförebyggande arbetet är disponerade med utgångspunkt i modellen.
IVO har under flera år påpekat hur oseriösa och kriminella aktörer försöker etablera sig i vård- och omsorgssektorn. Aktörerna söker sig till områden som ger störst möjlighet till ekonomisk vinning och där risken för att bli upptäckt är relativt låg. Dessa aktörer saknar förmåga och avsikt att bedriva en god och säker vård och omsorg. Resultatet blir att offentliga medel hamnar i fel händer och att enskilda människor drabbas. Det handlar till exempel om patienter som inte får den behandling de behöver eller barn och unga som inte får de omsorgsinsatser de har rätt till.
I rapporten framhåller IVO att myndighetens brottsförebyggande arbete består av många delar. IVO:s tillståndsprövning gör det möjligt att hindra oseriösa och kriminella aktörer från att etablera sig på marknaden och bedriva vård och omsorg. IVO:s tillsyn mot oseriösa aktörer kan leda till återkallelser av tillstånd och förbud av verksamheter. Genom fördjupad samverkan med andra myndigheter och utvecklad metodik för informationshantering, riskanalyser och tillsyn skapas också bättre förutsättningar för att tidigt identifiera och stoppa oseriösa aktörer.
Samtidigt konstaterar IVO att framgång i arbetet är beroende av att andra aktörer tar sin del av ansvaret. Kommuner och regioner har exempelvis, genom sitt uppföljningsansvar, en viktig roll för att vården och omsorgen uppfyller kraven på kvalitet och säkerhet.
För att göra placeringen av barn och unga säkrare finns e-tjänsten IVO:s Placeringsstöd som stöd till placerande kommuner. Fler kommuner behöver ansluta sig och använda tjänsten för att hindra att barn och unga placeras i olämpliga verksamheter.
IVO bedömer att de befintliga regelverken inte fullt ut ger de verktyg som krävs för att förhindra och förebygga välfärdsbrottslighet. Etablering av verksamheter inom hälso- och sjukvården regleras fortfarande i huvudsak av anmälningsplikt snarare än tillståndskrav, vilket begränsar möjligheter till kontroll. För att tillsynen ska kunna bli mer kraftfull krävs också bättre möjligheter till nya och mer flexibla tillsynsmetoder. Varken IVO eller andra myndigheter har i dag samtliga av de verktyg som krävs för att både kunna förhindra välfärdsbrottslighet och att säkerställa en trygg vård och omsorg för alla patienter och brukare.