Lämna formell anmälan med klagomål på hälso- och sjukvården eller tandvården
Som patient kan du lämna ett klagomål på hälso- och sjukvården eller tandvården till IVO. För att lämna ett klagomål till IVO ska du först ha framfört ditt klagomål till ansvarig vårdgivare. Om du som patient inte själv kan anmäla en händelse kan en närstående göra detta.
IVO:s e-tjänst för att lämna in en formell anmälan med klagomål
Använd gärna i första hand IVO:s e-tjänst för att lämna in en formell anmälan med klagomål på hälso- och sjukvården eller tandvården.
Om du inte kan använda IVO:s e-tjänst går det bra att använda IVO:s blankett.
Du behöver inte skicka med några bilagor. IVO kontaktar dig om vi behöver kompletterande uppgifter.
IVO gör en bedömning om vi ska utreda ditt klagomål utifrån bestämmelserna i Patientsäkerhetslagen.
Du får ett skriftligt besked inom cirka en månad.
Alla uppgifter i din anmälan kan lämnas ut
En anmälan om klagomål till IVO har lågt sekretesskydd och alla uppgifter i anmälan kan lämnas ut till media och allmänhet i enlighet med offentlighetsprincipen.
Frågor och svar
Senast uppdaterad
2025-06-23