Ledsagarservice innebär att en person med funktionsnedsättning får stöd av en ledsagare. Syftet är att möjliggöra delaktighet i samhällslivet och kontakt med andra.
Verksamheten bedrivs enligt 9 § 3 lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och behöver tillstånd från IVO.
Ansökan om tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Avgift
Ansökningsavgiften är 30 000 kronor per tillstånd, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ansökan.
Det ska finnas en verksamhetsansvarig som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller god kvalitet. Personalen, inklusive verksamhetsansvarig, ska ha den kompetens som behövs för uppdraget.
För ledsagarservice finns inte specifika krav på den verksamhetsansvariges kompetens eller lämplighet. Det räcker med att den aktör som ansöker om tillstånd anmäler till IVO vem som är tänkt att förestå verksamheten (eller en eventuell vikarie för denna).
Kontaktuppgifter
Anmäl ansvarig och eventuell vikarie för verksamheten
Inspektionen för vård och omsorg Box 451 83 104 30 Stockholm
Anmälan ska innehålla:
Verksamhetens namn
Organisationsnummer
Verksamhetsansvarig eller eventuell vikarie, namn och personnummer
Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Ansök om ny eller utökad målgrupp för verksamheten.
Gör ändringarna i samma blankett som för ansökan om nytt tillstånd, men besvara enbart de frågor som rör själva ändringen. I ansökan går det att göra flera ändringar för samma verksamhet.
Ansökan om ändring av tillstånd görs genom blankett. Blanketten skickas in via post eller e-post till myndigheten. Observera att ansökan ska vara undertecknad av behörig firmatecknare, blanketten ska därför vara skannad om den skickas in via e-post.
E-tjänsten för tillstånd är stängd och alla ansökningar görs i nuläget via blankett. De ansökningar som IVO redan har tagit emot via e-tjänsten innan den stängdes utreds i vanlig ordning.
Ändringar för flera verksamheter
För ändringar som rör flera olika verksamheter, gör en ändringsansökan per verksamhet. Det innebär också flera avgifter, en för varje ansökan.
Avgift
Ansökan om ändringar har en avgift på 21 000 kronor, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ändringsansökan.
Om aktören gör ändringar i kretsen för ägare och ledning, till exempel styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, VD eller ägare ska det anmälas till IVO inom en månad.
Följande ändringar i tillståndet ska anmälas till IVO. Ändringarna är avgiftsfria.
Namnbyte, minskning och byte ansvarig
Minskning av målgrupp
Byte av verksamhetsansvarig
Ändring av verksamhetens namn
Ändring av aktörens namn
Tillfällig vikarie för den som ansvarar för verksamheten
Anmäl tillfällig vikarie för den ordinarie verksamhetsansvariga om den ordinarie verksamhetsansvariga ska vara tjänstledig, föräldraledig eller frånvarande under kortare period (inte mer än ett halvår).
Om verksamheten bedrivs som entreprenad
Om verksamheten bedrivs som entreprenad och avtalet upphör i förtid ska detta anmälas med en begäran om att tillståndet ska upphöra i förtid. Sista datum för ett tillstånd framgår av beslutet om att bevilja tillstånd och av tillståndsbeviset.
Inspektionen för vård och omsorg Box 45183 104 30 Stockholm
Anmälan ska innehålla:
Verksamhetens namn
Organisationsnummer
Uppgifter om ändringen
Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Om verksamheten ska upphöra permanent Ange diarienumret för det senaste tillståndsbeviset och (om möjligt) diarienumret på det ursprungliga beslutet om att bevilja tillstånd. Ange också namnet på verksamheten det gäller och vilket datum som tillståndet ska upphöra. Anmälan om upphörande skrivs under av behörig person.
Bifoga dessutom:
För aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, ekonomisk förening - aktuellt registreringsbevis från Bolagsverket.
För enskild firma – aktuellt personbevis.
För ideell förening - föreningens stadgar, av stadgarna ska framgå vem som tecknar firman.
För registrerat trossamfund - trossamfundets stadgar.
För stiftelse - aktuellt registreringsbevis från Länsstyrelsen.