Tillstånd för verksamhet som ger konsulentstöd (SoL)
Anmälan till IVO:s företrädarregister
För att kunna använda e-tjänsten behöver en företrädare för aktören i god tid göra en anmälan till IVO:s företrädarregister. Företrädaren behöver även ha ett giltigt Bank-ID.
Anmäl en företrädare genom att skicka in en fullmakt och ett aktuellt registreringsbevis. Om firmatecknaren själv gör anmälan behövs ingen fullmakt. En bekräftelse på att företrädaren är registrerad i företrädarregistret kommer på e-post.
Avgift
En ansökan kostar 30 000 kronor, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ansökan.
E-tjänst och blankett
Anmälan till IVO:s företrädarregister
- Fullmakt Nytt fönster
-
Skicka informationen med e-post till:
Anmälan till företrädarregistret
Anmäl en företrädare till registret genom att skicka in en fullmakt och ett aktuellt registreringsbevis.
Även firmatecknare behöver anmäla sig till registret, men då räcker det med att skicka in ett aktuellt registreringsbevis.
Den som har fullmakt, det vill säga är anmäld som företrädare, behöver ha ett giltigt Bank-ID för att sedan kunna använda e-tjänsten för tillståndsprövning.
Den som har fullmakt kommer att kunna skicka in ansökningar om nytt tillstånd eller ändring av ett tillstånd via e-tjänsten.
Fullmakten är giltig i tre år och tas därefter bort från registret. Företrädarens personuppgifter behandlas i registret. Du kan när som helst själv återkalla din fullmakt, genom att kontakta IVO.
Tillstånd för verksamhet som ger konsulentstöd
Det ska finnas en verksamhetsansvarig som ansvarar för det dagliga arbetet och säkerställer att verksamheten håller god kvalitet. Personalen, inklusive verksamhetsansvarig, ska ha den kompetens som behövs för uppdraget. Det finns ytterligare reglering om personalens kompetens Socialstyrelsens föreskrifter.
För verksamheter som ger konsulentstöd finns inte specifika krav på den verksamhetsansvariges kompetens eller lämplighet. Det räcker med att den aktör som ansöker om tillstånd anmäler till IVO vem som är tänkt att förestå verksamheten (eller en eventuell vikarie för denna).
Kontaktuppgifter
Anmäl ansvarig och eventuell vikarie för verksamheten
-
Skicka informationen med e-post till:
Skicka informationen med post till:
Inspektionen för vård och omsorg
Box 451 83
104 30 StockholmAnmälan ska innehålla:
- Verksamhetens namn
- Organisationsnummer
- Verksamhetsansvarig eller eventuell vikarie, namn och personnummer
- Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer
Du måste ansöka om ändring av tillståndet vid utökning av verksamheten.
Gör ändringarna i samma e-tjänst eller blankett som för ansökan om nytt tillstånd, men besvara enbart de frågor som rör själva ändringen. I ansökan går det att göra flera ändringar för samma verksamhet.
Ändringar för flera verksamheter
För ändringar som rör flera olika verksamheter, gör en ändringsansökan per verksamhet. Det innebär också flera avgifter, en för varje ansökan.
Avgift
Ansökan om ändringar kostar 21 000 kronor, avgiften är inte momsbelagd. Information om hur betalningen ska gå till kommer tillsammans med bekräftelsen på att IVO tagit emot ansökan. När betalningen är gjord påbörjar IVO handläggningen av ändringsansökan.
E-tjänst och blankett
Ansök om större ändringar
Om aktören gör ändringar i kretsen för ägare och ledning, till exempel styrelseledamöter, styrelsesuppleanter, VD eller ägare ska det anmälas till IVO inom en månad.
Blankett
Anmäl ändringar i ägar- och ledningskretsen
Följande ändringar i tillståndet ska anmälas till IVO. Ändringarna är avgiftsfria. Ange diarienumret från beslut om tillstånd.
Namnbyte och minskning av antalet brukare
- Minskning av antalet platser
- Byte av föreståndare
- Byte av verksamhetens namn
- Byte av aktörens namn
Tillfällig vikarie för den som ansvarar för verksamheten
Anmäl tillfällig vikarie för den ordinarie verksamhetsansvariga om den ordinarie verksamhetsansvariga ska vara tjänstledig, föräldraledig eller frånvarande under kortare period (inte mer än ett halvår).
Om verksamheten bedrivs som entreprenad
Om verksamheten bedrivs som entreprenad och avtalet upphör i förtid ska detta anmälas med en begäran om att tillståndet ska upphöra i förtid. Sista datum för ett tillstånd framgår av beslutet om att bevilja tillstånd och av tillståndsbeviset.
Om verksamheten tillfälligt ska läggas ner
Anmäl om verksamheten tillfälligt ska läggas ner.
Om verksamheten ska upphöra permanent
Ange diarienumret för det senaste tillståndsbeviset och (om möjligt) diarienumret på det ursprungliga beslutet om att bevilja tillstånd. Ange också namnet på verksamheten det gäller och vilket datum som tillståndet ska upphöra. Anmälan om upphörande skrivs under av behörig person.
Kontaktuppgifter
Anmäl mindre ändringar
-
Skicka informationen med e-post till:
Skicka informationen med post till:
Inspektionen för vård och omsorg
Box 45183
104 30 StockholmAnmälan ska innehålla:
- Verksamhetens namn
- Organisationsnummer
- Uppgifter om ändringen
- Kontaktuppgifter inklusive e-post och telefonnummer